Кожна четверта європейська компанія – це сімейний бізнес

Філософія FBN-Україна: навіщо ми зібралися

• Як зробити так, аби компанія прожила довше, ніж власник?

• Як зробити, щоб вона продовжувала успішно існувати, навіть якщо я (власник) піду на пенсію або захоплюсь чимось крім бізнесу?

• У мене підростають діти, я вклав чимало коштів у їхню освіту, але чи зможуть вони включитися у бізнес та бути там ефективними?

Ці питання ставлять собі 90% власників бізнесів в Україні. Відповіді дає практика міжнародного об'єднання сімейних компаній Family Business Network International (FBN-I), яку використовує і асоціація FBN-Україна.

15

Владислав Бурда,

президент корпорації RedHead,

ініціатор створення асоціації сімейних бізнесів в Україні:

 

— Наша місія як відділення FBN International в Україні: ми хочемо створити прецеденти, коли капітал передаватиметься від покоління до покоління з найменшими втратами. Тільки 33% бізнесів, згідно зі світовою статистикою, передається у спадок другому поколінню. Ідея полягає в тому, щоб покращити цей показник наскільки можливо. Принаймні на території України. Найбільші економічні руйнування відбуваються при розриві ланцюжка клієнтів та ланцюжка поставок через розломи, що виникають в інфраструктурі бізнесу при хаотичній непідготовленій передачі. Наше завдання – запобігти збиткам і втратам, які можуть виникнути при передачі бізнесу, і зробити процес передачі активів та цінностей бізнесу максимально ефективним. Якщо капітал та активи не руйнуються під час передачі (а в масштабах України це сотні та сотні мільйонів доларів щорічно), то зберігається й багатство країни. І якщо нам вдасться в Україні цей показник передачі бізнесу другому поколінню покращити хоч би на 10%, то це буде величезним внеском у країну.

FBN-Україна працює також і для того, щоб не було протистояння між батьками та дітьми. Щоб вони могли якийсь час попрацювати у партнерстві, щоб діти могли чогось корисного та важливого навчитися у батьків. Це добрий плацдарм для виховання дітей. І навіть якщо дитина не захоче стати менеджером батьківського бізнесу або не буде хорошим керуючим, то ви можете допомогти йому стати професійним власником, а власник бізнесу – це професія. І це те, чого ми навчаємо на івентах FBN-Україна та що активно обговорюється та дискутується власниками сімейних компаній у нашій асоціації.

 

Історія створення

У вересні 2008 року Владислав Бурда побував на саміті FBN International у Делі та зрозумів, що це саме те, чого він шукав багато років. Там зібралися власники з усього світу, вони розглядали найкращі сімейні кейси та відвідували найцікавіші сімейні компанії країни. На той час у FBN був 21 чаптер (відділення), причому зі Східної Європи лише один – у Болгарії. І нікого із СНД. Владислав Бурда звернувся до штаб-квартири асоціації з листом, підготував бізнес-план розвитку нового чаптера та у лютому 2009 року отримав добро FBN International на створення української асоціації. "Коли ваш перший івент?" – питали у листі, який надійшов зі Швейцарії.

 

Перший івент

7 серпня 2009 року івент відбувся. 12 сімей зібралися в Одесі в офісі корпорації RedHead (тоді вона називалася "Європродукт"). З лекцією про сімейний бізнес виступив Владислав Бурда. Гостем зустрічі був представник FBN International, який приїхав привітати українців та пояснити, як можна розвивати спільноту власників сімейних бізнесів. Хостом зустрічі (компанією, яка приймає учасників та ділиться своїм досвідом) виступила компанія «Вина Гулієвих». Роберт Гулієв організував дегустацію на заводі та розповів, як співпрацює із сином у розвитку бізнесу. Учасники встигли позайматися йогою та провести міні-турнір з тенісу. Це була дуже незвичайна подія, яка створила прецедент, – так раніше люди бізнесу не спілкувалися.

На цьому етапі важливу інформаційну підтримку нам надало видавництво «Стандарт» Олексія Капусти, яке публікувало у журналі «Управління компанією» статті Владислава Бурди та інтерв'ю з власниками сімейних бізнесів, а також підключилося до випуску перших перекладних книг про сімейні компанії на замовлення FBN.

 

Що сталося з того часу

FBN-Україна помітно розширилася, зараз нас уже понад 40 сімей, івенти, що проходять тричі на рік, збирають 60-70 осіб. Ми створили освітньо-комунікаційну платформу, де власники бізнесів та члени їхніх сімей навчилися знайомитися та спілкуватися одне з одним, зуміли створити відкриту спільноту людей, які до цього не мали рівного кола спілкування. Члени FBN отримали простий доступ до перших осіб різних компаній. Ми знайшли типовий формат зустрічей: один або кілька спікерів, хост зі своїм досвідом бізнесу, дискусія на важливу для всіх тему та спортивно-розважальна програма. Нам вдалося запустити програми для другого покоління (NextGen) та окремі програми для наймолодших (Junior Gen).

 

Що далі?

Ми постійно експериментуємо. Окрім базових міст асоціації (Одеса, Київ, Дніпро) почали освоювати інші території. Вже побували у Черкасах, Львові. Провели кілька міжнародних івентів та готуємося до наступних. Випробували новий формат – модерацію внутрішньої дискусії поколінь, хочемо краще почути одне одного. Активніше стали їздити на FBN-саміти, наші делегації (8-10 осіб) численніші, ніж з інших чаптерів східної Європи. Ми розвиватимемо майстер-класи на теми сімейного бізнесу.

 

Портрет типового члена асоціації

Це підприємець, який не втратив інтересу до бізнесу. Він хоче вчитися та розвивати свій бізнес. Він бачить у своїх дітях спадкоємців бізнесу, він хоче їх розвивати та співпрацювати з ними, йому потрібні нові технології навчання. І в нього є бажання робити внесок у суспільне життя, є соціальна жилка.

 

Структура управління асоціації

Асоціацію очолює президент – Владислав Бурда. Проєктами, пов'язаними із другим поколінням власників, займається лідер NextGen Олександр Михайленко. За зв'язок з учасниками та сервіси для них відповідає помічник президента Володимир Доманін. Плануванням діяльності займається Рада FBN, куди, крім перерахованих людей, входять Михайло Вейсберг, Катерина Остапчук та Микола Глухов.

 

Медійні ресурси FBN-Україна

В асоціації працює сайт fbn.ua, де висвітлюються наші новини та розміщуються матеріали для членів FBN. Для оперативного зв'язку використовуємо сторінку у Фейсбуці. Тричі на рік виходить журнал FBN News, в якому можна прочитати про події у бізнесах членів асоціації, переглянути звіт з чергового івента, ознайомитись з матеріалами про розвиток сімейних бізнесів, розмістити свої оголошення.

 

Хто може стати членом асоціації та як це зробити

Членом FBN-Україна може стати будь-який власник чи співвласник приватної компанії, котрий поділяє нашу місію та цінності, для якого цей бізнес є основним і який не є міноритарним власником. Для вступу до асоціації потрібно заповнити анкету, яку розгляне та схвалить Рада FBN, та сплатити вступний та щорічний внесок. Член FBN-Україна автоматично стає членом міжнародної організації FBN International.

Вимоги до бізнесу члена асоціації – п'ять років роботи на ринку, для торгових та виробничих компаній оборот на рік – $10 млн, кількість працюючих – 70 чол. Для компаній інших галузей критерії обумовлюються окремо. Кандидати в члени асоціації можуть як гості відвідати івент та взяти участь у всіх заходах FBN-Україна.

 

Навіщо власнику бізнесу вступати до Асоціації власників сімейних компаній FBN-Україна?

 

Якщо я хочу допомогти своїм дітям подужати тягар відповідальності за володіння в майбутньому моїми бізнес-активами

Діти відчувають цю відповідальність, але ще не в змозі її оцінити. У FBN-Україна ми занурюємо їх у спілкування з однолітками – такими самими майбутніми спадкоємцями інших бізнесів. У нас можна зрозуміти, як інші до цього ставляться, як найкраще до цього підготуватися, через які етапи проходили ті, хто трохи старший, обмінятися сімейним досвідом.

 

2

Щоб почути інших власників

Зрозуміти їхню філософію, оцінити їхню особистість і цінності, познайомитися з їхніми поглядами на бізнес, дізнатися, які вони використовують підходи до управління бізнесом, навчання себе, своїх дітей, своїх топ-менеджерів.

Цей обмін досвідом дозволяє власнику вийти з ізоляції, в якій він постійно перебуває у боротьбі за розвиток та стійкість свого бізнесу.

 

3

Аби придбати друзів свого кола та рівня, оновити свої бізнесові та товариські контакти

 

4

Якщо для мене важливе цілеспрямоване виділення часу для своєї сім'ї

Два дні івента FBN-Україна – це час, який ви виділяєте на свою сім'ю, коли ви даєте знак близьким, що сім'я для вас важлива. Не так багато місць, куди можна поїхати зі своєю сім'єю, щоби чомусь повчитися і обговорити разом. Це не поїздка на курорт із сім'єю, де кожен сидить зі своїм гаджетом. Тут загальна залученість, можливість виявити активність.

 

5

Щоб побачити і почути найцікавіших спікерів 

і бути на вістрі знань і практик у галузі управління та володіння бізнесом, отримати доступ до мудрих гуру з розвитку бізнесу та поліпшенню відносин у сім'ї.

 

6

Якщо я хочу отримати можливість надати кейс про свою компанію 40 іншим власникам

Показати свою компанію іншим власникам бізнесів з іншим життєвим та підприємницьким досвідом, отримати від них зворотний зв'язок, знайти партнерів та нових клієнтів. Переосмислити свій бізнес, поглянувши на нього очима інших власників.

 

7

Аби дати можливість дітям пройти практику в інших сімейних компаніях

Вибрати галузь, країну, компанію та власників бізнесу, куди можна безпечно та з користю відправити дитину на стажування, для якого буде розроблено спеціальну програму.